fredag 12 augusti 2016

Dags för kräftor!


Nu är det några år sedan vi hade eget kräftvatten, så vi är nödgade att köpa kräftorna i  den lilla matbutiken i Björsäter, Mårtens Handel, just levererade av en kräftfiskare på byn. En pärla bland butiker, med fin ost och delikatessdisk.  Torftigt med ekologiskt utbud, men det har bättrat sig lite i år.


Nu får kräftorna ett sista bad innan de ska kokas, stackarna. Min syster får utföra det grymma arbetet.



I morgon ska vi frossa! Vi har redan provsmakat några ljumma nykokta. Godast så! Ljumma.


1 kommentar:

Emma R sa...

Mmmm vad mumsigt med kräftor! Kräftor känns ju väldigt urtida, och jag kan tänka mig att det var våra väldigt avlägsna och urtida förfäder som började äta kräftor. Jag kan också tänka mig att kräftor kan upplevas som en märklig rätt sett från en annan kultur. Men goda är de! På fredag skall vi ha kräftskiva här hemma. Jag längtar. Kram till dig!