lördag 1 mars 2014

Mer yllebroderi


Jag har gjort en liten paus i mitt fågel och blombroderande. Blev lite trött på att de började bli så prydliga. Så bläddrade jag i min bok Celtic Art, som jag berättat om tidigare. Ritade av en liten fågelspiral och förstorade. När jag skulle överföra mönstret på vadmalen gick det åt skogen. Färgen var kanske för våt och mönstret för komplicerat. Jag fick helt enkelt rita med ögonmått i stället.


Jag syr här genomgående med tvåtrådigt kamgarn i klyvsöm. Det täcker bra och är ett ekonomiskt stygn. Det mesta garnet hamnar på framsidan. På baksidan syns bara små prickar av garnet.


3 kommentarer:

olgakatt sa...

Det blir jättefint! Det nästan kliar i mina fingrar....
Book of Kells besåg jag på Irland för några år sedan, ett ytterst vackert arbete, det också!

Karin på FOX sa...

Jag har också sett den. På sjuttiotalet gick jag och en kompis tävlingen "Explorer Belt" på Irland. Vandrade från Dublin till Cork. Sedan dess har jag en särskild kärlek till all irländsk historia.

Barbro Li sa...

Så härligt! Irländsk kultur är verkligen så inspirerande! Har en mycket kär vän där sen en massa år. Varje gång vi ses här eller där så lär jag mig mer och nya saker och upptäcker också vår i många stycken gemensamma historia. Och mönsterskatten.! Lycka till med yllet!