torsdag 10 mars 2011

Celtic Art

 För några veckor sedan visade Mira sina fina broderier och berättade om sin kärlek till irländsk kultur. Just innan hade jag börjat längta efter att brodera. Hon tipsade om en bok med mönsterbilder från Book of Kells. Jag beställde en genast och nu har den kommit.

Massor av finurliga krumelurer

Jag slängde mig genast in i att försöka få till en kringla. Mina besvär med att rita upp mönster ställde förstås till det. Margaretha "på livets trassliga bastmatta" tipsade om att man kan badda krita genom hålen på sitt mönsterark. Det tror jag skulle kunna fungera, men ännu har jag inte hittat kritpulver. Därför försökte jag än en gång sporra över kopierpapper... det var ju bara en liten figur jag tänkte brodera. Det började bra, men snart gick jag vilse bland prickarna, som alltmer suddades ut när jag tummade på tyget.

Därför tråcklade jag upp några stödlinjer och satt med ritningen för ögonen och satte igång. Det är svårast att börja, sen går det ju som på räls.



Nu börjar det likna något. Kul är det i alla fall. Garnet kommer från Fingerfärda broderimaterial.

10 kommentarer:

Mira sa...

Å så fint! Nu börjar det klia i fingrarna på mig också. Ett yllebroderi istället för de tvåtrådars moulinégrunkor jag ägnat mig åt. Jag har hittat en drake som jag skulle vilja ha på ett bakstycke av en jacka eller kappa... Härligt!!!

em sa...

Oh, så fint det blev!
M

Skaffaren sa...

Fint!
Jag gillar Celitic Art. Dock verkar mina händer numera vara anpassade för vedklyvar och skifferplattsättning.

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Vad kul, mönster är inspirerande:) Säker på att den kommer bli superfin när du är klar!

Må så gott

Helena

Emma R sa...

Däm va fint det blev Karin! ropar en till Eire-gillare!

bokhyllan sa...

Vackert!

Lisette sa...

Gott tillfrisknande tillönskas dig!
Jag har, som du varit från bloggeriet länge nu så jag har haft massor att "läsa igen ". Men det är alltid kul läsning . Å så avundsjuk jag blir på dig som bor på "promenadavstånd" till allt roligt i vår Kungliga!
Förr hade jag gratis biljetter på SJ, tack vare G som jobbade där och då kunde jag ta mig kors och tvärs i landet ungefär som jag ville. Tyvärr har vi inte kvar den förmånen och då blir det inte att man bara slänger sig iväg på den eller den mässan eller utställningen. Synd.
Dina fina broderier som blev resultatet av inspirationen från symässan har du verkligen all heder av! Ursnyggt!!!!!Ska du ha med den på resan?

ArtSparker sa...

I have this book too! But I haven't made such wonderful use of it.

Karin på FOX sa...

Mira, Margaretha, Skaffaren, Helena,Emma, Ting o Tankar och inte minst Lisette... Oj va många fina kommentarer, tack.

ArtSparker, I usually don't go for patterns, but this book made me be curious of how these things are built up. Really clever knots some of them.

Kesu sa...

JAg är också svag, mycket svag, för celtic art. Min fantasi har dock bara räckt till för det skrivna ordet och utsmyckningarna, men som broderier kommer de så klart att göra sig fantastiskt fint. Brodera mer!

Visar du upp det färdiga resultatet? Klar du gör!